koningshoeven komt met een primeur: een kloosterglossy genaamd ‘stilleven’

Veel mensen zijn nieuwsgierig naar het leven in een Trappistenklooster. Maar een ‘vrije wandeling’ over het abdijterrein is niet mogelijk, er worden geen rondleidingen verzorgd en een gesprek met een monnik zit er niet in.

koningshoeven komt met een primeur: een kloosterglossy genaamd ‘stilleven’

Veel mensen zijn nieuwsgierig naar het leven in een Trappistenklooster. Maar een ‘vrije wandeling’ over het abdijterrein is niet mogelijk, er worden geen rondleidingen verzorgd en een gesprek met een monnik zit er niet in.

 

Om toch tegemoet te komen aan de behoefte van bezoekers om het kloosterleven beter te leren kennen, is het idee van de ‘kloosterglossy’ ontwikkeld. Het eigentijdse magazine biedt met een zinderend samenspel van beeld, tekst en vormgeving een laagdrempelige kennismaking met de Trappisten van Koningshoeven.

Markant
De lezer maakt kennis met de abt van Koningshoeven en andere markante monniken. Ook vertelt het tijdschrift over de opmerkelijke geschiedenis van het klooster, wordt ‘een dag uit het leven van een monnik’ in beeld gebracht en bevat het inspirerende tips voor mensen die iets van de klooster-spiritualiteit een plek willen geven in hun eigen leven. Natuurlijk krijgen de bierbrouwerij van La Trappe en andere activiteiten van en rond de abdij aandacht. Al eerder verschenen glossies met een christelijke achtergrond, bijvoorbeeld rond de figuur van Jezus. Het is de eerste keer dat een contemplatieve kloostergemeenschap met deze bladformule komt.

Glitter
“Een glossy staat vaak in het teken van glitter en glamour. Wie dat van ons verwacht, moeten we helaas teleurstellen”, aldus abt Bernardus Peeters van Koningshoeven, “Juist in de soberheid en puurheid schuilt de schoonheid van het Trappistenleven. Dat hebben we in dit tijdschrift proberen te vertalen. Het toont een even realistisch als openhartig beeld van een gemeenschap van monniken die met vallen en opstaan steeds meer op het spoor van God proberen te komen. Wij maken op onze wijze volop deel uit van de samenleving, werken om de kost te verdienen en hebben allemaal onze eigen achtergrond en karakter meegenomen. In deze kloosterglossy komen zowel de bijzondere als de meer alledaagse aspecten van ons leven aan bod.”

Eigen beheer
Stilleven wordt door de monniken van Koningshoeven in eigen beheer uitgegeven. Het concept is bedacht en ontwikkeld door (eind)redacteur Jan-Willem Wits, samen met fotograaf Peter Boer en vormgeefster Marijke Kamsma. Het tijdschrift is voor 14,95 euro te koop in de kloosterwinkel op het abdijterrein en via http://kloosterwinkelonline.nl/


Meer interessante pagina's

Deze website gebruikt cookies

Wij gebruiken cookies zodat onze website beter werkt voor onze bezoekers. Daarnaast gebruiken wij cookies voor analytische doeleinden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar ons cookiebeleid en onze privacy policy

Weigeren Accepteren